Biografie

Samuel Van Ransbeeck is een Belgische componist die in Portugal woont. In 2009 studeerde hij af aan de Escola Superior de Musica e Artes de Espectaculo - ESMAE in Porto met grote onderscheiding in compositie en muziektheorie. Zijn compositieleraars waren Dimitris Andrikopoulos, Filipe Vieira en Fernando Lapa. Op vlak van elektronische muziek had hij lessen met Carlos Guedes, Rui Dias en Gustavo Costa. Hij volgde eveneens masterclasses bij Klaas De Vries, Magnus Lindberg, Jonathan Harvey, Morton Subotnick en Bruce Pennycook.

Op het vlak van compositie, schrijft hij voor formaties gaande van solo-instrumenten tot orkest. De laatste twee jaar werden cellulaire automaten gebruikt als basis voor de composities. naast akoestische muziek schrijft Samuel Van Ransbeeck elektronische muziek. Hierbij werkt hij samen met visuele artiesten. Hij scgreef onder andere de soundtrack voor
The Shadow, een studentenfilm voor TUFT university in Massachusetts, VSA. Dispersion, in 2008, was een samenwerking met de Poolse beeldhouwer Piotr Nowak en resulteerde in een audiovisuele installatie. De video werd vertoond op enkele internationale festivals voor experimentele film. In de andere richting maakte Camille Entratice, een Frans-Braziliaanse visueel artieste, de video voor Um só, een elektronische compositie met materiaal gegeneerd met Stockwatch. De video werd vertoond in Porto en in internationale festivals voor experimentele film. Voor de elektronische composities é Agora, Um só (tweede versie) en EXIT, maakte dit jaar de Portugees Hugo Peixoto de video's. Wat betreft installatiekunst, schreef Samuel Van Ransbeeck de software voor het Outhouse project, een project voor de Australische organisatie TRAX. Deze installatie werd onder andere getoond op het Future Places festival in Porto in oktober 2009 en behaalde de eerste prijs. Dit project kadert in het CAMRA (Cultural Asset Mapping in Regional Australia) onderzoeksproject. In oktober 2010 toerde deze installatie in de Central Darling Shire om de creativiteit van mensen in geïsoleerde plaatsen te onderzoeken.

Bij zijn masters thesis, met als onderwerp Compositie met Cellulaire Automaten, werd hij bijgestaan door Miguel Ribeiro-Pereira. De thesis maakt deel uit van het onderzoeksproject van de Master cursus. Samuel Van Ransbeeck onderzoekt compositie met complexe data, zoals bijvoorbeeld het gebruik van financiële data van de beurs. Een toepassing hiervan was het programma Stockwatch, geschreven in 2007-2008. Bij zijn eerste presentatie werd het programma positief onthaald, behaalde de maximumscore en is sindsdien als gratis download beschikbaar. Een nieuwe en uitgebreidere versie vort het onderwerp van zijn doctoraatsproject aan de katholieke universiteit van Porto onder auspiciën van Antonio de Sousa Dias. In de periode van augustus 2009 tot december 2009 was hij onderzoeksassistent aan het INESC in Porto voor het Kinetic project, een project rond generatieve muziek en nieuwe muziekcontrollers. In het najaar van 2010 werkte hij aan de katholieke universiteit van Porto als onderzoeksassistent in het PRICES project, een onderzoeksproject dat een modulaire architectuur in MaxMSP ontwikkelt. In maart 2011 begon hij aan de restauratie van Risset’s 8 sketches for one pianist. Dit project beoogt een nieuwe versie van de software alsook een nieuwe versie van partituur tezamen met diepgaande documentatie, om zo de potentiële uitvoerder een beter inzicht te geven in het stuk.